UKK eli usein kysytyt kysymykset
Mikä on Amazon?
Amazon on maailmanlaajuinen brändi, jonka lippulaiva on maailman suurimpiin verkkokauppoihin kuuluva Amazon.com. 90-luvulla kirjakaupasta aloittanut Amazon on nykyisin osa yritysrypästä, johon kuuluvat esimerkiksi pilvipalveluita tuottava Amazon Web Services, viihdesisältöön keskittyvä IMDb ja puheella komennettava digiassistentti Alexa.
Amazonin toimitusjohtaja on Jeff Bezos ja Amazonin arvoksi on arvioitu vuonna 2020 noin 1 000 miljardia dollaria.
Milloin Amazon tulee Suomeen?
Päivämäärä ei ole tiedossa. Aktiiviset arvelut ovat liikkuneet noin muutaman vuoden ajan. Useimmat veikkailevat, että Amazon tulee pikemminkin Pohjoismaihin ja palvelee kaikkia Pohjoismaita samalla kaavalla.
Mitä tarkoittaa, että Amazon tulee Suomeen?
Tavallaan Amazon – ja kaikki muutkin verkkokaupat – ovat jo Suomessa. Verkkokauppa on ydinajatukseltaan globaalia ja rajatonta liiketoimintaa. Amazonin tulemisella Suomeen tarkoitetaan yleensä sitä, että Amazon julkaisi verkko-osoitteen amazon.fi ja lokalisoisi tätä sivustoa muun muassa kielen ja valikoiman suhteen.
Miksi Amazon kiinnostaa?
Amazon kiinnostaa useammastakin syystä. Valta kiinnostaa aina mediaa, ja Amazon on merkittävä toimija globaalisti ja jo nyt osa suomalaisten kuluttajien ja kaupan alan yritysten elämää tavalla tai toisella.
Sen laajeneminen Pohjoismaihin voisi tarkoittaa esimerkiksi hyvää kiriä verkkokauppoihin, suomalaisten entistäkin tiukempaa heräämistä brändirakennukseen tai kuluttajakokemukseen keskittymiseen ja vaikkapa nopeampia toimitusaikoja – puhumattakaan laajasta kanta-asiakastaohjelmasta, jossa kuluttajat sitoutetaan kuluttamaan mahdollisimman paljon rahaa Amazoniin, sen tuotteisiin ja sisältöihin.
Markkinoijia Amazon kiinnostaa myös siksi, että se on myös mainonta- ja markkinointialusta, jota hyödynnetään tällä hetkellä Suomessa varsin vähän.